WFP

کمک کنید تا به گرسنگی کودکان پایان دهیم

Friday, May 23, 2014

تحمیل اثری

نمی دونم اسمشُ چی بذارم. اسم نداره. من کشفش کردم. شاید هم ابداع. آخه کشف با ابداع تفاوت فاحش داره. اما مطمئنم شما حوصله خوندن درباره تفاوت استفاده درست کلمه ها در جای درست ندارین. البته شایستی هم در زمینه ادبیات یا زبان فارسی مطالعه می کنید. که اون وقت ممکنه داشته باشین حوصله خوندن درباره تفاوت کشف و ابداع رو! کاش می خواستم فقط تفاوت این دو تا کلمه رو توضیح بدم. کارم آسون بود این طوری. اما درباره موضوعی می خوام بنویسم که سختِ نوشتنش. فکر می کنم به زبون غیر استعاری حتی بیانش نا ممکن هست.
جامعه ما ، ویژگی خاصی داره. من اون ویژگی رو کشف کردم. اما نمی تونم توضیحش بدم. زبان شناسااااا هم خیلی وقته که کشف کردن کشف با ابداع تفاوت داره. اما اونااااا راحت توضیحش می دن. و همین توضیح و چنین توضیحات مشابهی باعث شد که بعدها مدرسه به وجود بیاد. چون اون احمقااااا به جای اینکه توضیحشونُ توضیح بدن توضیحشونُ کتاب کردن. اونم نه کتاب خوب ... کتاب درسی ! پس اگه توی امتحان سوال اومد که چند نوع کتاب داریم. باید پاسخ بدین که دو نوع. کتاب درسی ، کتاب خوب. هر کدومُ ننویسین نیم نمره کم میشه. زبان شناسااااا فهمیدن که میشه عقیده هاشونُ تحمیل کنن. به جای اینکه کاری کنن که عقیده شون تاثیر بذاره. تو می تونی یه بادکنک رو با سوزن – یا گوشواره سرِ تیز دارِ یه دختر – بترکونی. به این میگن تحمیل ... . می تونی تاثیر بذاری. مثلن به بادکنک نخ ببندی و توی بااااااااد اونُ دنبال خودت بکشونی. به این میگن تاثیر.  شاید بادکنک توی راه به دیوار بخوره و از مسیرش منحرف بشه ... اما تنها با جسم نوک تیز شکستن بادکنک ( گرچه برای بادکنک ، "شکستن" به کار نمی برن ... اما من به کار می برم که جووون زبان شناسا در بیاد ) امکان پذیره.
می دونی چیه ؟ توی جامعه ماااا داره از تاثیر ، تحمیل برداشت میشه. و کسی که تاثیرِ مارُ تحمیل می پنداره !!! ... تحمیلِ خودشُ تاثیر می دونه !!!
کاش زبان شناساااااا تفاوت تاثیر و تحمیل رو توضیح می دادن. من توضیحشُ نمی تونم بدم. فک می کنم یه رمان بایستی بنویسم که بتونم توضیحش بدم. اما ... نوشتن رمان خیلی زحمت داره. تازه کسی که رمان می نویسه دوس داره رمانش تحمیل بذاره ... نه تاثیر. و من چه قدر از تحمیل متنفرم. پس خوشحالم که رمان ها می فهمن و فقط تاثیر می ذارن ... نه تحمیل. این خوبه.
آهااااااا فهمیدم کشفمُ چطور توضیح بدم!

کشف من اینه که جامعه ما دچار تحمیل گذاری شده به جای تاثیر گذاری. نه فقط از جانب قصر ... از جانب دهکده هم دچار تحمیل گری هستیم. و حتی از جانب اعضای خانواده بر یکدیگر !!!  حتی از جانب دوستان فیس بوک !!!


No comments:

Post a Comment